پرسش وپاسخ ارث
ارث به کلیه اموال، عناوین، بدهیها، حقوق و وظایف شخص پس از مرگش گفته میشود که به شخص دیگری منتقل میگردد. ارث به مدت طولانی نقش اساسی در جوامع بشری داشتهاست. مجموعه قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری کردهاست.
با استناد به ماده ۸۶۲ قانون مدنی:وراث هر شخص در درجه نخست پدر و مادر، اولاد و اولاد اولاد هستند. زوج و زوجه نیز جزو وراث طبقه اول ذکر نشدهاند، بلکه زوج و زوجه به شرح مواد ۹۱۳، ۹۲۷، ۹۳۸ و ۹۴۱ خارج از طبقات سه گانه ارث، سهم خود را از همدیگر میبرند.»
وراث هر شخص در درجه نخست پدر و مادر، اولاد و اولاد اولاد هستند. زوج و زوجه نیز جزو وراث طبقه اول ذکر نشدهاند، بلکه زوج و زوجه به شرح مواد ۹۱۳، ۹۲۷، ۹۳۸ و ۹۴۱ خارج از طبقات سه گانه ارث، سهم خود را از همدیگر میبرند.»
وصیتنامه از جمله اولین و مهمترین مواردی است که در روند تقسیم ارث بررسی میشود، به همین دلیل تنظیم صحیح و اصولی آن اهمیت دارد. مواد ۲۷۶ تا ۲۹۹ قانون امور حسبی، ناظر بر مسائل مربوط به وصیتنامه است. مطابق این مواد، وصیتنامه ممکن است در دو حالت عادی و غیرعادی تنظیم شود.
گاهی به دلیل بروز شرایط غیرعادی مانند جنگ، امکان تنظیم وصیتنامه به شیوههای معمول آن وجود ندارد، بنابراین شخص میتواند در حضور دو شاهد به صورت شفاهی وصیت خود را بیان کند. اعتبار این وصیتنامه یک ماه بعد از برطرف شدن شرایط اضطرار از بین میرود و اگر وصیتکننده در قید حیات باشد، باید وصیت دیگری تنظیم کند.
یکی از آثار حقوقی عقد ازدواج دائم، ارث بردن مرد و زن از یکدیگر بعد از فوت یکی از آنهاست که مبنای این توارث در قرآن مجید آمده و قانون مدنی نیز به جزئیات و نحوه ارث بری و تفاوت های مقدار ارثیه مرد و زن پرداخته است.
یکی از شرایط لازم برای این که زن و شوهر وارث هم بشوند عقد نکاح دائم است، یعنی در ازدواج موقت توارث بین زوجین برقرار نمی شود و شرط بعدی برای ارث بردن زن و مرد از یکدیگر این است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم باشند و رابطه زوجیت موجود باشد.
همانطور که گفته شده، مورث(متوفی) به طور کلی حق محروم کردن افراد از ارث را ندارد اما در پنج مورد، قانون و شرع مواردی را تعیین کرده است که در صورت وقوع، افراد به حکم شارع از ارث محروم میشوند. اولین مورد محرومیت از ارث در خصوص «قتل» است.
اگر وارثی، مورث خود را به قتل برساند از ارث محروم میشود. شاید یکی از حکمتهای چنین حکمی در حقوق اسلامی، جلوگیری از طمعکاری فرزندان یا کسانی که ارث میبرند برای تصاحب سریعتر اموال متوفی باشد؛ در واقع کسی نمیتواند برای اینکه زود به ارث برسد، مورث را به قتل برساند، زیرا قتل مانع ارث بردن است.
وقتی حرف از وصیت میشود افراد معمولا تصور میکنند فقط پای داراییهای متوفی وسط است و صرفا قرار است منفعتی به آنان برسد اما وصیت تنها ناظر بر این مورد نیست. در قانون مدنی احکامی وجود دارد که به وصیتکننده این امکان را میدهد تا انجام امر یا اموری را بعد از مرگ خود به عهده دیگری بگذارد.
مثلا یکی از فرزندانش را ملزم به پرداخت بدهیهای خود کند. شخصی که این دین به گردنش نهاده شدهاست، فقط تا قبل از مرگ وصیتکننده امکان رد آن را دارد و پس از آن به هیچ عنوان این وظیفه از گردنش ساقط نمیشود و باید طبق وصیت عمل کند.
گونه دیگر وصیت، همان تصوری است که عموم از آن دارند. در این قسم از وصیت که تملیکی گفتهمیشود، وصیتکننده میتواند عین یا منفعتی از مال خود را بعد از فوتش، رایگان به دیگری واگذار کند. البته قانونگذار فقط حق وصیت تا یکسوم از داراییها را به وصیتکننده داده و برای بیشتر از آن نیاز به اجازه همه وارثان است.
در وصیت تملیکی، شخصی که به نفعاش وصیت شدهاست، محدودیتهای وصیت عهدی را ندارد و حتی پس از فوت وصیتکننده میتواند وصیت را نپذیرد.
*پایان مطلب*