چگونگی شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و مجرمین سایبری؟

چگونگی شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و مجرمین سایبری؟

چگونگی شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و مجرمین سایبری؟

   

با ورود پدیده اینترنت به زندگی ما بسیاری از کاری های که تا گذشته به صورت حضوری  انجام می گرفت الان مجازی شده اند از جمله آنها خرید های اینترنتی و پرداخت ها آنلاین  و این موارد از باعث به وجود امدن بسیاری از سواستفاده ها در سطح اینترنت توسط  کلاهبرداران بوده 

 

   :تعریف جرم کلاهبردری

 

بر اساس ( ماده 13 قانون جرایم رایانه ای ) :

هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

روشهای شکایت از کلاهبردان اینترنتی:

ثبت شکایت از طریق سایت فتا:

برای پیگبری کلاهبرداری اینترنتی می‌توانید وارد سایت پلیس فتا به آدرس(cyberpolice.gov.ir) وخدمات الکترونیکی شوید بعد به بخشارارتباطات مردمی بروید. در این بخش بعد از اینکه اطلاعات خودتان شامل نام و نام خانوادگی و... را وارد کردید، با متخصصان پلیس فتا ارتباط گرفته و مشکل را با آنها در میان می‌گذارید.

 

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی:

شما ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید و کد ثنا داشته باشید در غیر این صورت با مراجعه یه سایت (adliran.ir) ثبت نام کنید و با همراه داشتن مدارک شناسایی اقدام به ثبت شکایت نماید.

 

پس از طرح شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موضوع به دادسرای جرایم رایانه ای ارجاع داده می شود .اگر در اثر جرائم اینترنتی به شما خسارت مالی وارد گردد می توانید به  وکیل حقوقی مراجعه نماید.